Sök:

Sökresultat:

1090 Uppsatser om Emotionell pćverkan - Sida 1 av 73

Emotionell Marknadsföring pÄ lÄng och kort sikt

MÄlet med denna undersökning och uppsats Àr att klargöra vilka aspekter som Àr viktiga inom emotionell marknadsföring. Uppsatsen Àmnar klargöra emotionell marknadsförings styrka att förbÀttra försÀljning av produkter samt hur den bör anvÀndas för bÀsta effektivitet. Undersökning kommer ocksÄ ta upp emotionell marknadsförings motpart rationell marknadsföring, eftersom det Àr dessa tvÄ typer som marknadsföring delas in i. I undersökningen relaterar vi starkt till kognitiv psykologi för att dra slutsatser kring Àmnet i helhet..

Emotionell Marknadsföring pÄ lÄng och kort sikt

MÄlet med denna undersökning och uppsats Àr att klargöra vilka aspekter som Àr viktiga inom emotionell marknadsföring. Uppsatsen Àmnar klargöra emotionell marknadsförings styrka att förbÀttra försÀljning av produkter samt hur den bör anvÀndas för bÀsta effektivitet. Undersökning kommer ocksÄ ta upp emotionell marknadsförings motpart rationell marknadsföring, eftersom det Àr dessa tvÄ typer som marknadsföring delas in i. I undersökningen relaterar vi starkt till kognitiv psykologi för att dra slutsatser kring Àmnet i helhet..

Svartsjuka och Emotionell intelligens : En korrelationsstudie mellan svartsjuka och emotionell intelligens beroende pÄ relationsstatus, kön och Älder

SAMMANFATTNINGSyftet med denna studie var att med hjÀlp av frÄgeformulÀr mÀta studenters (n=138), vid VÀxjö universitet, upplevelse av svartsjuka och emotionell intelligens beroende pÄ relationsstatus, Älder och kön. Demirtaz och Dönmez (2006) studie visar att graden svartsjuka mellan olika relationsstatus Àr signifikant och en studie av Derksen, Kramer och Katzko (2002) har visat att emotionell intelligens ökar med Äldern. Vi formade fyra hypoteser, huvudhypotesen i denna studie var ?personer med lÄg grad av emotionell intelligens upplever högre grad av svartsjuka?. De statistiska test visade att hypotesen var signifikant bland yngre personer.

Elevers och pedagogers syn pÄ Social och Emotionell TrÀning i skolan

Idag finns social och emotionell trÀning (SET) som ett sÀrskilt Àmne pÄ en del skolor med egna tilldelade timmar pÄ schemat. Det vi stÀllt oss frÄgande till Àr vad det Àr som gör att vi har tagit in social och emotionell trÀning som ett eget Àmne pÄ schemat i grundskolans tidigare Är och vi frÄgar oss Àven om det behövs sÀrskilda lektioner för detta? Genom att intervjua tre lÀrare och tio elever samt att göra observationer under dessa lektioner har vi försökt finna svaren pÄ vÄra frÄgor..

Emotionell Intelligens och ledarskap : En kvantitativ studie

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Grupputveckling, stress och emotionell utmattning bland produktionsgrupper i en tillverkningsindustri

Syftet med föreliggande studie var att undersöka samband mellan grupputveckling och stress, grupputveckling och emotionell utmattning samt stress och emotionell utmattning, bland produktionsgrupper i en svensk tillverkningsindustri. Data insamladesgenom sjÀlvskattningsformulÀr vid tvÄ mÀttillfÀllen, dÀr 112 (1 009gruppmedlemmar) respektive 98 (823 gruppmedlemmar) grupper deltog.Forskare inom ett interventionsprojekt hanterade datainsamlingen. Pearsons r berÀknades och resultaten visade negativa samband mellan grupputveckling och stress, negativa samband mellan grupputvecklingoch emotionell utmattning samt positiva samband mellan stress och emotionell utmattning. Slutsatser var att gruppmedlemmar av mer utvecklade grupper upplevde mindre stress respektive emotionell utmattning och mindre stressade gruppmedlemmar upplevde Àven mindre emotionell utmattning och vice versa. Resultaten överensstÀmmer med tidigare, liknande studiers resultat..

EQ som fenomen-Emotionell intelligens i praktiken- Elevers tankar och upplevelser av emotionell trÀning

Med vÄrt examensarbete har vi undersökt EQ, emotionell intelligens, som fenomen och dess innebörd pÄ klassrumsklimatet. Vi har fÄtt ta del av elevers tankar och upplevelser kring emotionell trÀning i klassrummet samt vilken betydelse de anser att emotionell trÀning i klassrummet har. Vi har utfört ett projekt i en femteklass, dÀr vi rent praktiskt har arbetat med emotionell trÀning. Vi har utfört en kvalitativ studie med intervjuer och observationer. VÄr slutsats Àr att eleverna har fÄtt ett positivt förhÄllningssÀtt till emotionell trÀning och att de ser positivt pÄ ett fortsatt arbete i Àmnet. VÄrt resultat pekar pÄ att inga specifika skillnader kan urskiljas i klassrumsklimatet eller i klassen som grupp, dÀremot har vi observerat mÀrkbara förÀndringar hos den enskilde individen.

Samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytningsstil i en normalpopulation

 Syftet med studien Ă€r att undersöka samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytning i en normalpopulation. 214 personer i Ă„ldrarna 18-39, frĂ„n Örebro och Karlstad universitet, besvarade en enkĂ€t bestĂ„ende av Autism-Spectrum Quotient, Attachment Style Questionnaire och Emotion Contagion Scale. Könsfördelningen var 90 mĂ€n och 124 kvinnor. Det fanns samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytning. Det visade sig att ju starkare autistiska drag, desto mindre mottaglighet för emotionell smitta.

IKEA Sverige pÄ Facebook ?   : En te xtanalys av Face book -­? inlÀgg

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Vi mot Dem : - En kritisk diskursanalys av svenska nyhetsmediers rapportering av ubÄtsjakten i Stockholms skÀrgÄrd 2014. Kandidatuppsats,

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Glödande gestaltning: : En fallstudie pÄ Aftonbladets och Dagens Nyheters gestaltning av skogsbranden

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

"Mirror Mirror on the wall, who?s the fairest of them all?" : En genusstudie av sagan om Snövit och dess filmadaptioner

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

FrÄn Size Zero till Size Hero? : En semiotisk analys av kvinnor och kvinnlighet i Veckorevyn

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Social och emotionell trÀning i skolan. Nio pedagogers upplevelser

Vi vill med detta arbete undersöka pedagogers syn och upplevelser av att arbeta med social och emotionell trÀning i skolan. Vi vill samtidigt urskilja nyttan med att arbeta med detta Àmne i skolan och koppla detta till dagens skolpolitik och hur man kan anvÀnda sig av social och emotionell trÀning i arbetet med att skapa en bÀttre och tryggare skola. Vi har valt att intervjua nio pedagoger, pÄ grundskolor i olika stadsdelar i Malmö, om deras upplevelser av att arbeta med social och emotionell trÀning. Vi ville jÀmföra vÄra intervjuer med den aktuella forskning som finns inom Àmnet samt de styrdokument som den svenska skolan har att rÀtta sig efter. Vi har kommit fram till att pedagogernas uppfattningar av detta Àmne Àr positiva och att det upplevs som ett bra redskap att anvÀnda sig av i skolan.

EQ som fenomen Emotionell intelligens i praktiken Elevers tankar och upplevelser av emotionell trÀning

Freij, Camilla & Jönsson, Cecilia (2009). EQ som fenomen ? Emotionell trÀning i praktiken ? Elevers tankar och upplevelser av emotionell trÀning. (EQ as phenomenon ? Emotional intelligence in practice ? Student?s thoughts and experiences of emotional training).

1 NĂ€sta sida ->